Stress og udbrændthed

Begrebet stress anvendes i folkemunde om almindelige travlhedsreaktioner, men stress kan være langt mere alvorligt og have store helbredsmæssige konsekvenser såvel fysisk som psykisk.

Reaktioner på overbelastninger

Psykisk kan man opleve at være ukoncentreret, have hukommelsesvanskeligheder, delvis amnesi og indlæringsvanskeligheder. Man kan have tankemylder, dvs. spekulere og ruminere over ”alt” og ”tankerne kører og kører”. Man kan få selvværdsproblemer og blive angst, deprimeret samt opgivende, og man kan måske få lyst til flugt og til at dø.

Fysisk kan man blive træt, bange, opleve indre kropslig uro (sommerfugle i maven), ryste, svede, være svimmel eller ”sejle”. Man kan opleve åndenød, angstanfald, hovedpine, kvalme, søvnproblemer, ændring i appetit og sexlyst. Man kan få tunnelsyn, en indsnævring af synsfeltet, og man kan opleve at ”gå i en osteklokke” af uvirkelighed.

Man kan miste overblikket fuldstændigt, og ”smider bare et eller andet ned i indkøbskurven, når man er ude at handle” – eller man kommer hjem uden noget.

Misforhold mellem ressourcer og opgaver

Stress skyldes, at ens ressourcer ikke svarer til de opgaver man stilles overfor. Det kan skyldes, at man har for meget man skal nå over længere tid og ikke får nok hvile. Måske har man urealistiske forventninger til sig selv og ønsker at klare det hele. Måske tager man for mange opgaver eller for meget ansvar på sig. Måske har man været gennem svære følelsesmæssige belastninger som tab, konflikter mm.

Man kan således stresses af enkelte ting, som er svære at mestre. Eller man kan stresses af at have for mange opgaver og gøremål i hverdagen over længere tid. Ofte er det en blanding af svære livsbegivenheder og stort arbejdsprespres gennem længer tid.

Flere behandlingsmuligheder

Når man arbejder med stress i terapi, får klienten kendskab til sine egne signaler på overbelastning og stress – og årsagerne bag symptomerne. Kognitiv terapi og mindfulness er meget anvendt til stresshåndtering og stressreduktion, og undersøgelser viser, at det er en effektiv metode. At lære afspænding er også meget værdifuldt.

Personer der reagerer med stress og evt. udbrændthed er ofte meget engagerede mennesker, der ikke er klar over, at vi mennesker rent fysisk, har en grænse for, hvad man kan holde til. Det er ofte meget samvittighedsfulde mennesker, der tager for meget ansvar - ikke bare for sig selv, men også for andre og for arbejdssituationer. Typisk er det mennesker der føler det vigtigt at gøre alt godt – måske perfekt. Dette er psykodynamiske faktorer, vi kan arbejde med i terapien.