Smerter

Reaktionerne på smerter kan være mange. Typisk tager smerter meget energi, og man kan blive deprimeret og opgivende, vred og opfarende, ængstelig og mistroisk. Søvnen kan forstyrres, og hukommelse og koncentration kan svækkes. Når man oplever smerter, udskiller hjernen stresshormoner.

Smerter er en stor belastning, der kan skabe onde cirkler som yderligere forværrer situationen både fysisk, psykisk og socialt. Psykologisk smertebehandling sigter mod at bryde de onde cirkler.

Afklaring af situationen

Man kan blive følelsesmæssigt forbundet til sine smerter, så følelserne kommer til at fylde mere og tager mere energi end selve smerterne. Følelser som tristhed, vrede, optagethed af uretfærdighed, selvmedlidenhed eller håbløshed vil da forringe livskvaliteten yderligere.

Det har derfor betydning, hvor afklaret man er med sin situation. Terapi kan være en hjælp til at forlige sig med smerter og til at få et overblik over følgevirkningerne i følelser og tanker.

Opmærksomhed og afspænding

Den fysiske oplevelse af smerterne kan man mindske med psykologiske midler og teknikker, bl.a. kognitiv terapi, mindfulness og hypnoterapi. Selvom man ikke kan fjerne smerten helt, kan man mindske sin overvældende oplevelse af den. Når man bliver mere bevidst om smerten, kan man anvende sit fokus bevidst.

I smertemodifikation lærer man at betragte smerten på afstand og manipulere med den. Man kan lære at se den udefra, så man ikke forbinder sig for stærkt med den. Således kan man undlade at bruge energi på at kæmpe imod og forværre situationen.

Smertereduktion i hypnotiske tilstande

Mange klienter kan lære at sætte sig selv i hypnotiske tilstande, hvor smerten er reduceret. Billeddannelse kan anvendes til ressourceopbygning og til at styrke mestring.

Psykologisk behandling af smerter og andre kropslige symptomer samt psykosomatik udføres kun, når de fysiske forhold er dækkende lægeligt belyst.